Svar: Vil kun spise om aftenen/natten 4,5mdr

13. september 2021

Alder:
4 mdr.

Kære Mette

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring at få vendt rundt på jeres datters spisning:)

Du har naturligvis helt ret i, at det er uholdbart, hvis hun spiser dobbelt så meget om natten end om dagen og det dur naturligvis heller ikke, at hun om natten spiser hver 2. time og om dagen hver 4. time.. det fungerer ikke.

Jeg tænker umiddelbart, at det vil være relevant at tilbyde hende 7 flasker i døgnet og at disse skal ligge hver 3-4 time - lidt hyppigere om dagen end om natten. Derudover så skal I udregne hendes behov, så I sikrer jer, at hun i hver flaske får det, som hun har behov for og ikke lader hende "slatspise" for meget - selvom hun naturligt stadig skal have lov til at regulere det lidt ind selv.

Nu hvor hun er 4 måneder gammel, så tænker jeg, at hun bør tilbydes 140 ml pr kg hun vejer. Det vil sige, at hvis hun f.eks. vejer 6 kg, så vil hun altså skulle have 840 ml i døgnet, og fordeles det ud på 7 flasker, så skal hun tilbydes 120 ml i hver flaske, som er den mængde I skriver, at I nogle gange kan få I hende. Det betyder også, at når hun tilbydes flaske om natten, så skal flasken også her indeholde 120 ml og igen med 3-4 timers mellemrum. Vejer hun mere, så skal hun naturligvis tilbydes mere.

En døgnrytme kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre

Vågner, og I starter dagen, ble skift, hygge, tumler, leger, pludrer osv.

Formiddag 09: Flaske og puttes til formiddagslur

Vågner, og I leger, hygger, tumler, skifter ble, pludrer osv.

Frokost 12-12.30: Flaske og puttes til middagslur

Vågner, og I leger igen, skifter ble, hygger, tumler, pludrer osv.

Eftermiddag 16: Flaske og puttes til dagens 3. lur

Vågner, ...

Annonce

... og I leger, hygger, tumler, pludrer, skifter ble osv.

Aften 19-19.30: Flaske og puttes til natten, I fortæller at hun ofte bruger 20-30 minutter på at falde i søvn, så jeg tænker at puttetidspunktet måske skal ligge lidt senere, men det afhænger naturligt af dagens rytme i øvrigt.

Sen aften 23: Drømmeflaske og sover videre

Nat 03: Flaske og sover videre

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Som I kan se, så er der i denne dagsplan indført 7 flasker, og de ligger alle med 3-4 timers mellemrum. Det er vigtigt, at I forsøger at fylde hende godt op dagen igennem, og hvis hun f.eks. kun drikker 1/2 flaske, så lad hende gøre dette, men skift så bleen og prøv så at tilbyde den anden halvdel af flasken i håb om at hun derefter så alligevel drikker lidt mere. Det er nødvendigt, at hun drikker nok hele dagen igennem, så hun ikke behøver søge det ekstra om natten.

Vær også opmærksom på, at hun på grund af sin alder og den udvikling, som hun går igennem, kan have ekstra svært ved at koncentrerer sig om spisningen om dagen. Ofte vil I måske opleve, at hun tager imod flaske, sutter lidt, slipper, smiler til jer, tager fat og sutter lidt igen, atter slipper og begynder at pludrer, sutter lidt igen og så er det pludselig mere spændende at se hvad der foregår i rummet... Børn i jeres datters alder kan godt få tendens til at slatspise lidt.

Derfor er det vigtigt, at I hjælper hende med at koncentrere sig og måske skal I forsøge at skabe lidt samme rytme, som I har om natten. Så I f.eks. går afsides med hende, lukker lyset ude, slukker for tv, radio eller lignende - så I hjælper hende med at koncentere sig og derfor indtage lidt mere mælk om dagen.

Håber ovenstående tanker og dagsplan hjælper lidt videre på vej :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder